SDG’s en de Rechten van het Kind

She Yün helpt om de ‘Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s)’ in de Indiase deelstaat Sikkim te bereiken

Als maatschappelijke organisatie wil She Yün een partnerrol spelen in het bereiken van de doelstellingen van de “Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling” van de Verenigde Naties, die streeft naar een “vreedzame, welvarende en duurzame” wereld gebaseerd op respect voor fundamentele mensenrechten.

She Yün onderschrijft de principes van de SDG’s

She Yün zorgt ervoor dat zijn programma voor studiebegeleiding openstaat voor een gelijk aantal meisjes en jongens, die geselecteerd worden op basis van kwetsbaarheidscriteria. Op deze manier brengt She Yün op zijn eigen niveau zijn inzet voor de principes die ten grondslag liggen aan de SDG’s, in de praktijk, inclusief die van ‘niemand achterlaten‘ (LNOB – Leaving no one behind) met het oog op het bestrijden van armoede (SDG 1) en het verminderen van ongelijkheid (SDG 10). 

SDG10 Reduced Inequalities
SDG1 No Poverty

She Yün beschouwt SDG4 als zijn prioritaire SDG

In zijn wens om de kinderen en jongeren die deelnemen aan zijn programma ondersteuning te bieden tijdens hun hele onderwijs-/opleidingstraject, van basisonderwijs tot toegang tot fatsoenlijk werk, plaatst She Yün zijn acties stevig in de geest van SDG4 en draagt meer specifiek bij tot het behalen van doelstellingen 1 en 4 van dit SDG1.

SDG 4 – “Inclusief en rechtvaardig kwaliteitsonderwijs garanderen en kansen op levenslang leren voor iedereen bevorderen”.

Streefdoel 4.1: “… ervoor zorgen dat alle meisjes en jongens een volledige opleiding afronden in gratis basis- en secundair onderwijs van goede kwaliteit, dat relevant en doeltreffend is”.

Streefdoel 4.4: “… het aantal jongeren verhogen (…) met de vaardigheden, met name technische en beroepsvaardigheden, die nodig zijn voor werkgelegenheid, fatsoenlijk werk en ondernemerschap”.

SDG4 Quality Education

Door zich te richten op kinderen en jongeren in ‘kwetsbare’ situaties die moeilijk toegang hebben tot formeel onderwijs, ongeacht hun etnische of religieuze achtergrond, levert She Yün ook een bijdrage aan de collectieve inspanning om doel 5 van SDG4 in de Indiase staat Sikkim te bereiken.

Streefdoel 4.5 : “… de verschillen tussen mannen en vrouwen in het onderwijs wegwerken en gelijke toegang tot alle niveaus van onderwijs en beroepsopleiding verzekeren voor kwetsbare mensen, inclusief (…) inheemse volkeren en kinderen in kwetsbare situaties”.

She Yün draagt bij tot de verwezenlijking van andere SDG’s

In lijn met het principe van intersectionaliteit dat de SDG’s kenmerkt, heeft She Yün’s actie op het gebied van onderwijs ook raakvlakken met de ambities van andere SDG’s.

Naast zijn bijdrage aan de collectieve inspanning om SDG 1 (‘armoede uitroeien’) en SDG 10 (‘ongelijkheid verminderen’) te bereiken, draagt She Yün ook bij aan de verwezenlijking van de volgende SDG-doelen:

SDG5 Gender Equality
SDG8 Decent Work and Economic Growth

SDG 5 – “Gendergelijkheid bereiken en alle vrouwen en meisjes mondiger maken”.

Streefdoel 5.1 : “…een einde maken aan (…) alle vormen van discriminatie van vrouwen en meisjes”.

SDG 8 – “Fatsoenlijk werk en economische groei”.

Streefdoel 8.6 : “(…) het percentage jongeren verminderen dat niet naar school gaat, niet werkt en geen opleiding volgt”.

De actie van She Yun is in lijn met het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind

Door gelijke toegang tot schoolonderwijs voor ‘kwetsbare’ meisjes en jongens in Sikkim te bevorderen, is de actie van She Yün specifiek in lijn met de ‘Rechten op Voorzieningen’ van het VNVRK (Verdrag inzake de Rechten van het Kind, in 1989 door India ondertekend). De Rechten op Voorzieningen bestaan uit het garanderen van de toegang van kinderen tot verschillende diensten en faciliteiten, waaronder ‘schoolgerelateerde’-diensten.

De Rechten op Participatie van het VNVRK geven de kinderen de kans om hun stem te laten horen. Door de kinderen van het programma in staat te stellen hun levensproject op te bouwen door de keuzes te maken die inherent zijn aan hun schoolloopbaan, wil She Yün een praktische toepassing geven aan de Rechten van Participatie, in het bijzonder en bovenal het recht dat wordt uitgedrukt in Artikel 12: “om kinderen in staat te stellen vrij hun mening te uiten over elke aangelegenheid die hen aangaat”.

Bewust van de onlosmakelijkheid van de Rechten van het Kind (Verstrekking, Bescherming, Deelname), wil She Yün zijn bijdrage leveren aan de concrete implementatie van de principes van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, hetzij in de context van haar eigen acties, hetzij in de bredere context van actoren die in deze richting werken in Sikkim.

Painted picture of children walking forward together in freedom, representing the Convention on the Rights of the Child