Sikkim

She Yün verankert haar actie in de specifieke kenmerken van Sikkim

Sikkim is een oud koninkrijk dat in 1975 als 22e staat deel ging uitmaken van India, na een referendum dat leidde tot de afschaffing van de erfelijke monarchie.

Hoewel tweederde van de inwoners van Sikkim van Nepalese afkomst is, is de bevolking etnisch zeer divers: dertien verschillende etnische groepen, voornamelijk vertegenwoordigd door inheemse etnische groepen uit de Himalaya van Sino-Tibetaanse oorsprong (Bhutia, Lepcha, Limbu). In Sikkim worden meer dan achttien talen gesproken, waarvan drie de belangrijkste zijn: Engels, Hindi en Nepalees. Het Sikkimese onderwijssysteem probeert daarom een evenwicht te vinden tussen “het waarderen van etnische identiteiten” en “de behoefte aan een gemeenschappelijke taalkundige basis”. In de praktijk “blijft de onderwijstaal in heel Sikkim hoofdzakelijk Engels, gevolgd door Nepalees en Hindi…1,  waarbij andere talen vooral worden gepromoot in openbare schoolevenementen.

Religieuze overtuigingen zijn ook divers: de belangrijkste zijn het hindoeïsme (60%) en het boeddhisme (29%); moslims, sikhs en anderen blijven in de minderheid.

Daarnaast is Sikkim is een Himalayastaat en daarom hoofdzakelijk bergachtig. Dit leidt tot een relatief geografisch isolement van bepaalde gemeenschappen, die over het algemeen kwetsbaar en achtergesteld zijn. Naast etnische en religieuze diversiteit wordt de bevolking van Sikkim ook gekenmerkt door een relatieve ongelijkheid in toegang tot onderwijs.

In Sikkim biedt She Yün selectie, (financiële, materiële, logistieke, enz.) ondersteuning en zelfs supervisie en buitenschoolse ondersteuning (internaat, onderwijsondersteuning) voor kwetsbare kinderen die toegang krijgen tot haar programma, ongeacht hun etnische groep, religie, taal of geslacht. De topografische moeilijkheid om de scholen te bereiken rechtvaardigt het verblijf in internaat dat aan de meerderheid van de ondersteunde kinderen wordt aangeboden. De rol van She Yün als interface tussen ouders en scholen is in deze context van fundamenteel belang. Bovendien worden de kinderen uit kwetsbare families die we ondersteunen, naarmate ze vorderen op school, vaardiger in de talen die door de autoriteiten worden gebruikt (Engels, Nepalees, etc.); hierdoor is het niet ongewoon dat ze in staat zijn om de toegang voor hun ouders, en zelfs voor hun gemeenschap, tot de verschillende diensten waar ze recht op hebben, te vergemakkelijken. Naar onze mening is deze rol van “het vergemakkelijken van de toegang tot rechten” een indirecte toegevoegde waarde van het programma.

Tot slot is She Yün een jonge organisatie die in hetzelfde tempo naar haar doel toewerkt als haar publiek (in 2023 zullen de eerste ondersteunde kinderen hun middelbare school afmaken). De impact moet nog worden beoordeeld.

1https://nl.wikipedia.org/wiki/sikkim#bevolking